Soekot

Soekot

15 Tisjri. Soekot of Loofhuttenfeest is een joods feest dat zeven dagen duurt, en waarbij herdacht wordt, dat de joden veertig jaren lang in hutten in de woestijn omzwierven.

Veel van de joodse gedenkdagen herinneren aan de gebeurtenissen die in het Tora staan. Met Soekot wordt herdacht dat het joodse volk 40 jaar door de woestijn moest zwerven. Zij leefden toen in houten hutten.

Het loofhuttenfeest is het begin van een 7 dagen durende periode, waarin bij veel Joodse gezinnen in hun tuin of in hun woning een hut wordt nagebouwd. Gedurende deze dagen wonen zij hierin, gebruiken er de maaltijden en luisteren naar de verhalen over de tocht van de joden door de woestijn.

Simcha versus Kohelet

Elk van de Joodse feestdagen wordt gekenmerkt door het lezen van een bijzonder bijbelboek (megillah). Op het feest Pesach lezen we het boek Hooglied. Op Sjavoe’ot, lezen we het boek Ruth. Op het feest Soekot, lezen we boek Prediker, in het Hebreeuws bekend als “Kohelet ‘, Sjelomo ha-Melech noemt zichzelf in dit boek als schrijver van het boek.

Het boek Prediker

Het is een oude minhag (gewoonte) om uit het boek Kohelet (Prediker) te lezen gedurende Soekot. Prediker begint, “IJdelheid der ijdelheid, zegt Prediker, ijdelheid der ijdelheden, alles is ijdelheid.” Het kenmerkt vele levensfilosofen en levenswijzen de auteur, de koning van Jeruzalem, neem het ware leven op de proef en concludeerdt als eind conclusie alles is ijdelheid en leeg. Om deze reden, zien mensen het boek Kohelet vaak als pessimistisch.

Niets is minder waar. En dat wordt geïllustreerd door het feit dat de wijzen ons opgedragen om dit boek te lezen op tijdens het feest van Soekot, het feest van onze grootste simcha, vreugde. Het is verre weg van een deprimerend boek. Het boek Kohelet is er om toe te voegen aan je Simcha, vreugde. Het boek is doordrenkt met een geest van vreugde en optimisme, en geeft Soekot een speciale smaak.

Breekbaarheid

Soekot is het hoogtepunt van simcha – vrolijkheid en plezier. Intense vreugde ervaren wij in een wankel gebouwtje. De soeka is kwetsbaar en symboliseert de breekbaarheid van het menselijk leven. Hoe kunnen we vrolijk zijn als we geconfronteerd worden met tegenslag en ongeluk?

Interessant is dat er een contrast bestaat tussen de buitenkant van de soeka en de binnenkant. Aan de buitenkant mag het een gammel geheel zijn maar het interieur van de soeka wordt versierd. Het moet blijheid en optimisme uitstralen. Binnen vrolijkheid, buiten een wankele loofhut? Inderdaad! Het omhulsel van de mens is kwetsbaar en wankel. Ons lichamelijke leven duurt niet lang maar spiritueel kunnen we zeer hoog reiken. Uiteindelijk ligt in de spiritualiteit de echte vreugde. Daar werken we naar toe gedurende Soekot.